maandag 2 februari 2009

Bennebroek



Bennebroek is een dorpje tussen de dorpen Hillegom en Heemstede, +/- 8 kilometer ten zuiden van Haarlem. Het is een heel mooi dorpje met als heel grote toeristische attractie ''de Linnaeushof, de grootste speeltuin van Europa''. Tienduizenden mensen vanuit alle delen van ons land bezoeken het dorp ook daarom ieder jaar. Het plaatsje is ook nog gelegen aan de weg die het beroemde bloemencorso elk voorjaar van Noordwijk naar Haarlem voert. Maar het dorp is voor mijzelf het meest bekend omdat ik er mijn lagere schooltijd heb doorgebracht. Ik was een leerling van de Sparrenboschschool aan de Kleine Sparrenlaan in Bennebroek in de jaren na 1960. Mijn ouders vonden dat mijn broer en ik beter in Bennebroek naar school konden gaan i.p.v. de lagere school in Lisse waar we woonden, omdat de ''overgang'' naar het Coornhert Lyceum in Haarlem vlotter zou verlopen. Ze hebben naar later bleek gelijk gekregen, want mijn broer en ik hebben beide een prachtige tijd op het Coornhert Lyceum gehad.
Hoe ik aan deze herinneringen kom zal ik jullie vertellen, vanmiddag keek ik weer eens op de boekenafdeling van Mamamini in Groningen, om te proberen mijn verzameling boeken over de Wadden uit te breiden, en daar zag ik ineens het boek ''Vliegend boven Nederland'' liggen. Het bleek een prachtig fotoboek uit 1985 te zijn, waarin ik op de eerste foto, toen ik het even inkeek, het bloemencorso door Bennebroek zag trekken. Geen twijfel meer, het boek werd direct voor, schrik niet, 2 euro aangeschaft. Nader bekijken heeft mij geleerd dat ik een prachtig boek gekocht heb met bijna 200 luchtfotoos uit heel Nederland in 1985. Op de dorpsfoto ziet men rechtsonder een prachtige villa waar ik ooit Kinderpostzegels verkocht heb. Vier huizen erboven, na de Bennebroekerdreef overgestoken te zijn, woonde een schoolvriendje met de naam Jaapje Lamers, hoe zou het met hem zijn? Schuin er tegen over staat de katholieke lagere school, het bleek een sterke concurrent te zijn in het schoolvoetbaltoernooi.

1 opmerking:

  1. He Henk, heb je op het Coornhert lyceum nog natuurkundeles gehad van meneer Molenaar - mijn oom Rinus?
    Grappig dat je in Haarlem op school zat. Ik ook: op het Lorentz.

    BeantwoordenVerwijderen