donderdag 28 mei 2009

Zou het waar zijn?? 5


Kunnen we van taal verloedering spreken als ons in de krant de volgende tekst aangeboden word,.....Vechtpartij in pretpark door het laten van een scheet.....
Kent iemand misschien het woord wind nog. Bij ons thuis was het gebruikelijk het woord wind(je) te gebruiken , in geval van... Scheet werd beslist niet op prijs gesteld. Mijn stelling is, hoe kan je iemand op iets wijzen als je vocabulaire bestaat uit dit soort benamingen en het ook nog gaat promoten via een krant.

3 opmerkingen:

  1. 't is inderdaad erg gesteld met onze taal en het gebruik ervan.

    als je bv het favoriete sms-taaltje bekijkt, denk ik af en toe chinees te moeten lezen??

    whahaaa, toeval of niet, maar als code moet ik 'proty' ingeven?
    laat 'protje' nu net het woord zijn dat wij hier gebruiken voor 'windje'. :-))))))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Annette Barendregt29 mei 2009 om 21:43

    We worden oud. Niemand onder de 25 zal nog weten dat "wind" een ander woord voor scheet is. Ze noemen elkaar zelfs liefkozend "scheetje van me". Afgrijselijk. Dit is de generatiekloof! Ik vind het nog vreemder dat hier een vechtpartij over ontstaat. Die veroorzaker zal ook wel niet zo netjes geweest zijn dat hij heel discreet een windje liet! Het zal wel een provocerende scheet geweest zijn. Misschien ligt hierin het woordgebruik van de krant. Dames laten windjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De taal verloedert inderdaad, is best jammer.
    Bedankt voor je reactie en compliment.
    Ik probeer zoveel mogelijk leuke dingen over leiden op mijn log te zetten.
    Maar ja naast een 40 urige werkwek kan je natuurlijk niet overal bij zijn , dus ook regelmatig allerlei andere dingen op de log.
    Op de vrijdag en zaterdag na elke dag omstreeks half tien een nieuwe log.

    BeantwoordenVerwijderen