dinsdag 26 mei 2009

Noodweer met.....Cecilia











Veel mensen die dit weblog lezen weten dat ik brugwachter ben in de stad Groningen. Het is een zeer afwisselende baan, met soms heel vreemde werktijden. Eigenlijk zijn we 24 uur per dag inzetbaar. Afgelopen nacht werd vreselijk slecht weer voorspeld door de ''weerprofeten'', en ik ''moest werken'', samen met mijn collega Gerrit was mij gevraagd een ''nieuwbouwschip'' uit Hoogezand naar Delfzijl door een gedeelte van de stad Groningen te begeleiden. Het transport zou in eerste instantie om 04.00 uur bij de Gideonbrug in Groningen zijn, maar de versleper belde mij om 02.30 uur uit mijn slaap met de mededeling ''Henk het gaat lekker, wij liggen een half uur voor op schema, het word dus een doorvaart om 03.30 uur''. Nou, het moet dan maar geregeld worden, dus collega, 40 kilometer verderop in de provincie, uit zijn slaap gebeld. Gerrit nam de telefoon op alsof hij op schoolreisje ging hahah, en antwoordde ''Komt goed, ik ben er ook om 03.30 uur''. Zelf ben ik rond 02.45 in de auto gestapt naar de Gideonbrug, waar het bij aankomst inmiddels erg slecht weer was geworden. Gerrit was net aangekomen (er zijn niet veel snelheids controles op dat soort tijden van de dag hahaha)en het hele ''begeleidings circus'' van de ''provincie'' was al volop bezig met het neerleggen en plaatsen van de ''geleidingspontons'', waarmee er voor de brug-ingang een soort trechter gecreeerd word. Voor ons brugwachters is het dan een kwestie van wachten tot de situatie als veilig en verantwoord gezien word door de slepers. Alles gaat gepaard met een veel walkie-talkie conversatie, waarin woorden als ''kan'', ''heb 30 centimeter ruimte'', ''wat mij betreft'', ''nu gaan trekken op stuur..'' enz te horen zijn. Dat is het moment dat wij aan het werk gaan, we openen de 3 bruggen, gaan er eens even goed voor staan, en maken............foto's (wij staan tenslotte op de mooiste plaatsen).
Ondanks het gegeven dat dit schip aan beide zijden een kleine 10 centimeter speling had in de brug, was het convooi van slepers, nieuwbouwschip en ''in balanstrekkers'' in 10 minuten de brug gepasseerd. Voor ons dan een kwestie van de brug weer sluiten en snel naar huis. Het weer was op dat moment vreselijk slecht geworden, maar het bleek nog maar een voorbode te zijn voor wat werkelijk uit de ''stikdonkere wereld'' tevoorschijn zou komen. Fel verlichtte kruisingen, gigantisch mooie flitsen aan het zwerk, grote hoeveelheden water en enorme stormvlagen. Maar ons werk zat er weer op toen ik om 04.15 mijn bed weer instapte. Moe en voldaan, maar terugkijkend op een niet snel te vergeten nacht met ''Cecilia'', ben ik rond 6 uur in slaap gevallen tot 8 uur, waarna de gewone werkdag tot 19.00 uur alweer begon!!
Klik op de foto's voor een vergroting.

3 opmerkingen:

  1. wow, een bijzondere nacht dus
    hier hadden wegeweldig noodweer afgelopen nacht,
    nog nooit zo'n onweer meegemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een héérlijke nacht. Mooi beschreven en gelardeerd met prima fotos. Ik ben er bijna doorheen geslapen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi verhaal over deze nachtelijke activiteit tijdens het noodweer. Ook op Terschelling ging het flink tekeer in die nacht.

    BeantwoordenVerwijderen