donderdag 21 mei 2009

Rondje Groningen Drente Friesland Groningen








Hemeltjelief, hemelvaartdag en de zon stralend aan de hemel vraagt om ''een rondje''. We begonnen natuurlijk in Groningen stad en reden richting Roden, alwaar het ''hele dorp'' op de kop stond vanwege een braderie genaamd ''Kleintje Rodermarkt''. Het was er een gezellige boel ,waar mijn vrouw met ''grote moeite'' iets van haar gading vond tussen de volop aangeboden negotie. Broek, horloge, collier, oorbellen, het was zo gevonden en aangeschaft hahaha. Na de auto weer opgezocht te hebben via een hele rits plaatsjes, dorpen en gehuchten, ik zag o.a. Terheine, Nieuw-Roden, Leek en nog veel meer van dat moois toen Bakkeveen in Friesland in het vizier kwam, we waren niet te stoppen na ook nog Surhuisterveen, Harkema en Gerkesklooster gepasseerd te zijn. Ja, daar was Dokkum al zichtbaar en Nieuw Statenzijl, waar een heel mooi monument ter nagedachtenis aan de oorlog door ons bezocht werd. Esonstad en Anjum werden aan de ''kar gebonden'' voordat we Lauwersoog bereikten.
Hier vatten we het onzalige plan op ''een visje te kopen''. dat hadden we nooit moeten bedenken, want het leek er wel kermis, bij Visservis stonden +/- 30 mensen voor een toonbank ter dringen. daar ik niet voor een gat te vangen ben ging ik direct naar de concurrent Sterkenburgvis, weer een grote inschattings fout want hier stonden zeker 70 mensen (voorzichtige schatting!!) voor een balie te kwijlen.
We hadden terstond geen zijn meer in vis!!!
In de auto maar weer en via het onovertroffen Lauwersmeergebied, waar een ware camper terreur zich van de open plekken meester had gemaakt, hoofdschuddend naar huis, na twee maal bijna door een zeer bejaard echtpaar op een plek naast de openbare weg te zijn getrakteerd. Een keer begon IK zelfs van ellende te vloeken op deze prachtige dag waarop de Hemelvaart herdacht word!! Zeer ongepast ik weet het, mijn vrouw zei vriendelijk als altijd ''Rustig nou maar, komt wel weer goed!!''
De thuisreis verliep verder vlot en bij thuiskomst bleken we 143 kilometer van de drie noordelijke provincies genoten te hebben.
Conclusie van deze middag, Dank aan een ieder dat we hier zo mooi wonen en leven!!

1 opmerking: