dinsdag 25 januari 2011

Er kan ingezet worden!! Waar is de Bookmaker??

Dat het voor sommigen spannend aan het worden is blijkt wel uit het volgende blog die ik aantrof op het weblog ''Waterlanders'', van oud Huisdichter van de rijks Universiteit Groningen Sacha Landkroon
Lees maar even mee :

De grote vraag die poëtisch Groningen al weken in zijn greep houdt: wie wordt de nieuwe stadsdichter voor de periode 2011-2013 en de opvolger van Anneke Claus? Ik hield me bewust afzijdig in die discussie omdat ik niet houd van stemmingmakerij. Maar nu, zo'n goede 60 uur voor de bekendmaking, kan ik er ook wel eens wat over zeggen.

Naar verluidt heeft de jury te maken gehad met 21 inzendingen, waarvan het grootste deel van een hoog niveau was. Natuurlijk doen er ook altijd kansloze elementen een poging het tot stadsdichter te schoppen. Met die lieden zal ik mij hier in ieder geval niet bezighouden, die eisen zelf meestal al aandacht genoeg op. Tja, en dan, nadat de inzendtermijn is gesloten op 5 december, ga je eens proberen te 'vissen' onder collegadichters en kenners. Wie doet er mee? Wie niet? Die tweede vraag is ook heel belangrijk. Erik Harteveld meldde bij de laatste Dichtclub geen kandidaat te zijn. Hij wil Dichter des vaderlands worden. Die kon dus worden weggestreept (of hij kan goed liegen, en dan zou het een geniale ontknoping zijn).

Al snel kwam mij ter ore dat Kasper Peters er echt een halszaak van heeft gemaakt om deze keer stadsdichter te worden. Het zou hem gegund zijn. Helaas ken ik Kasper zijn werk niet zo goed, maar ik weet zeker dat hij een waardig uitdrager van het ambt zou zijn. En dat maakt hem een groot kanshebber. Vriend Sinkgraven kwam aanzetten met een voorspelling waar ook in huize Landkroon even over werd gediscussieerd. Hij tipte dichtbroeder André Degen, die mij persoonlijk aan de toog in het clubhuis van Tennisvereniging van Starkenborgh na afloop van een potje tennis had ontlokt dat ook ik deelnemer aan de verkiezing ben. Tja, Degen is een alles-dichter. Zijn onderwerpen zijn zeer divers, hij heeft een vlotte babbel, is al jaren een hondstrouw ambassadeur van de Groningse poezie en verdient het (alleen al op basis van zijn tennistalent, jeetje wat kan die vent meppen!) om stadsdichter te worden. Daarnaast kwam Rense ook nog aanzetten met Coen Peppelenbos, Nina Werkman, Sieger MG, Renée Luth en Iris Engelsman als darkhorse.

Het werd verwarrend op het moment dat mijn bloedeigen Pa onder het betreffende bericht opperde dat ook Landkroon jr. misschien wel een kans zou hebben. Terwijl ik op dat moment zelf net had bedacht dat het volgens mij wel eens Coen Peppelenbos zou kunnen worden. De beste man wordt hier te stede niet voor niets "literatuurpaus" genoemd. De productiefste dichter is hij zeker niet, maar wel een van de meest vermakelijke wanneer hij zijn mooie gedichten met zo'n droeve blik en inleiding brengt dat iedereen automatisch (vertederd) moet lachen. En daar komt nog bij dat Peppelenbos zo'n beetje de dichter is met de meeste invloed hier in Groningen. En hij is er ook nog eens uitgever bij. Hoe geschikt wil je het hebben?

Maar op het moment dat Pa mijn naam liet vallen, zonder dat ik daar zelf direct voorstander van was, kwam ook Rense ineens met mijn naam aandragen. Rik Andeae werd er ook plots bijgehaald. Wij tweeën waren de kanshebbers in de catergorie 'minder toegankelijk'. Tja, wat zal ik ervan zeggen. Van Rik zijn werk ben ik niet zo goed op de hoogte. En mijn eigen werk is voor mij volstrekt toegankelijk. Maar ja...

Van de overige suggesties van Rense was ik niet zo onder de indruk. Van Sieger MG hebben we al maanden weinig meer gehoord en Nina Werkman zie ik niet meteen stadsdichter worden. Niet omdat ze niet goed is ofzo, maar gewoon omdat ik dat niet voor me zie (zul je donderdagavond zien dat ik faliekant mis zit). Wie is Iris Engelsman, vroeg ik me af. De onnozele schrijver dezes blogs had geenszins het vermoeden dat dat dezelfde persoon bleek te zijn als Isabel Mango, een dichteres die ik al een tijdje kende van Twitter en haar blog. Dat ontdekte ik pas een paar dagen later. Okee, ineens had ik nu zelf ook weer een nieuwe kanshebber om aan mijn lijstje toe te voegen.

Er werd verder gediscussieerd, met Rense, met Maarten Praamstra, met anderen mensen. Rense deed vaag en ondertussen werd ik zelf uitgenodigd voor een poëzielunch in het atrium van de Hanze. De dag daarna werd die uitnodiging door uitgever Anton Scheepstra uitgelegd als zijnde "twee kandidaat stadsdichters stellen zich voor". Ik had in eerste instantie geen idee dat hij mij als serieuze kandidaat noemde. Aldus kwam voor mij nu ook ineens Renée Luth weer in de picture. Haar benoeming zou vooral het komende jaar zeer goed in de ambities van de stad Groningen als gay-stad van Nederland passen. Met deze opmerking doe ik overigens niets af aan de kwaliteit van de gedichten van Renée, ik voeg er slechts een drijfveer namens het stadsbestuur aan toe.

Op het moment dat ik Scheepstra vroeg of ik een serieuze kandidaat was in zijn ogen, vertelde hij dat hij dat weer van de organisatie van de Hanze-activiteit had overgenomen en daaruit niet kon opmaken of ik een serieuze kandidaat was. Maar wie zat er dan in die organisatie? Jawel, Rense Sinkgraven! Dus na afloop van het juryberaad voor de gedichtenwedstrijd van de OB (waar ik zelf in zat) nog maar eens aan Rense gevraagd of hij al meer wist. Er volgde een vage redenering. "Tja, ik gok op Kasper Peters of Coen Peppelenbos." Waar was Degen nou ineens gebleven? "Tja en jij kunt het ook worden", sprak hij. Ja en Sinterklaas ook, maar ondertussen was ik nog niks wijzer. Rense sloot ons gesprek af met het haast profetische "maak je borst maar nat". Nu volgde ik hem definitief niet meer.

En jawel, vandaag maakt de ex-stadsdichter het nog een klapje gekker. In zijn programma-beschijving voor de Poëziemarathon meldt hij dat hij gokt op Kasper Peters of Sieger MG. Okee, Sieger dus, waar komt die nou ineens weer vandaan gehuppeld?

Het leuke is dat ik er vergif op durf in te nemen dat Rense al lang weet wie het wordt. Ook mensen als Douwe van der Bijl, die dicht bij het vuur van de jury zitten, weten volgens mij al lang wie het gaat worden. En toch lukt het niemand om er zekerheid over te krijgen. Ook vriend Praamstra niet, die toch altijd als eerste op de hoogte is van dergelijke ontwikkelingen. Ik blijf vissen gedurende de komende 60 uur.

Zo zoetjes aan begin ik het ook echt spannend te gaan vinden. Ik verwacht absoluut niet dat ik het ga winnen. Sterker, ik heb mezelf nooit als serieuze kanshebber gezien. Ik stond zelfs bijna op het punt de ambitie nog twee jaar uit te stellen. Maar uiteindelijk is de competitiedrang toch sterker dan de dichter zelf. En nu zou ik het ook graag willen worden. Maar toch, na al dit wikken en wegen, mijn tip voor de stadsdichter van Groningen 2011-2013 *tromgeroffel*: Renée Luth.

Zijn bespiegeling is leuk maar zelf denk ik aan een andere winnaar!!

1 opmerking:

  1. Spannend Henk.
    Ik denk dat het ook heel verrassend wordt.
    Een konijn uit de hoed !
    Heb wel een idee wie het niet worden, maar daar gaat het in deze niet om.
    Krijgt een vervolg.

    BeantwoordenVerwijderen