zondag 3 januari 2010

Ewout Bessebal Reportage 21





Ewout Bessebal, onze razende en sneller dan zijn eigen schaduw lopende stadsvriend, kwam weer eens hevig transpirerend bij mij langs om mij het volgende verhaal te vertellen. ''Nou moet je eens horen'', ik wilde dat ik Maxima was!! Waar slaat dat nou weer op, vroeg ik hem. ''Nou, dan had ik nu geen blauwe kont'' Pardon, blauwe kont??? ''Ja, ging hij verder, ik ben vanmiddag ongenadig op mijn reet gegaan''
''Vertel eerst eens wat er precies aan de hand is'', vroeg ik nogmaals.
''Toen Maxima naar het Glazenhuis op de Grote Markt kwam voor bijna drie weken terug, werd de hele Grote Markt piekfijn schoon geveegd, want het lag er vol met sneeuw, weet je nog wel''??
Ja, dat klopt inderdaad, de hele Markt werd met een grote ploeg mensen, geholpen door Bob-cats, shovels en vrachtwagens volledig sneeuwvrij gemaakt.
Maar nu alles weer van de Markt verdwenen is, mogen wij wel een rot-smak maken van de Milieudienst.
Ze hebben het verweer, het te druk te hebben met de ''buswegen'', nou dat hoeft helemaal niet, want als er drie sneeuwvlokken achter elkaar vallen op een vierkante meter rijden die bussen van Kwiebus toch allang niet meer.
''Die moeten n.l. schoon blijven'' vervolgde een steeds kwader wordende Ewout zijn betoog.
Ik probeerde een heftig over zijn zitvlak wrijvende Ewout tot bedaren te brengen maar het lukte me niet en eerlijk gezegd moet ik hem ook nog een beetje gelijk geven want de stoepen, fietspaden en rijwegen zijn een regelrechte ramp hier in Groningen. ''Bejaarden dienen gewoon thuis te blijven, moeders met kinderwagens moeten niet zeuren en die fietsers die naar winkels of werk moeten helemaal niet zeiken, want de Milieudienst heeft het daar te druk voor. Ze lieten zelfs het huisvuil in sommige wijken zonder aankondiging gewoon staan, omdat er urgentere zaken te doen waren''. ''Overmacht'' had Ewout als antwoord gekregen op zijn bezorgde vragen.
Ik wilde nogmaals Ewout gelijk geven, maar het kon al niet meer. Ewout rende alweer trekkebenend weg, onder het uitroepen van de woorden ''Groningen is mijn Groningen niet meer'' Gaat er dan echt niets boven Groningen, bedacht ik me!!
Heeft Ewout nou eigenlijk gelijk of niet???

Geen opmerkingen:

Een reactie posten