vrijdag 20 november 2009

UK Gedicht van 19-november-2009


Sacha Landkroon's nieuwe bijdrage aan de universiteits krant van deze week als Huisdichter van de Rijks Universiteit Groningen, is ditmaal het gedicht ''Ben Stiekem Afgestudeerd'' (BSA--Bindend Studie Advies)

Ben Stiekem Afgestudeerd
de trap naar Harmonie is lastig te bestijgen

Beter onderweg maar goed attention payen
‘t is voorbij voor je er erg in hebt. De poort door.
Herinner je hoe je, de kruin nauwelijks boven
het maaiveld uit, in groepjes woud liep te lopen
rondom de kop van Aletta Jacobs. Hoe je,
- de eierdop nog nauwelijks van je fontanel
op de grond geworpen - die treden besteeg
met een air van ‘ik weet wel hoe alles hier werkt’.

Het lukt me niet te lachen op de trap, er liggen
veelste zware stappen voor en achter me
te wachten. Ze zeggen wel dat als je je klassieken
kent, je binnen bent voor alle dagen van je leven.
Ik moet dan toch bekennen dat er nog zoveel is
wat ik niet weet dat daarmee hele ketens bergen
bij te bouwen zijn. Er zijn maar weinigen die weten

welk een arbeid Sisyphos verrichten moest
om telkenmaal die steen weer op die berg te krijgen.
Okee, hij had wel de Goden gepest en ja,
er met de pet naar gegooid, maar wel raak en
Thanatos, de man van de dood, gaf daarvoor
welverdiende straf, maar zelfs de oude Dodenmaker
van Olympia was iets als bindend sjouwadvies te zot.
En ons, die zonder misdaden zijn, wacht op het dak
een spookachtig lachen van macabere duiven.
Grijze vleugels drijven uilen uit hun veilig kot.
Ze koeren en voeden genoeglijk broedsels,
bepalen met snavels wie slecht is en goed.

Het was zo mooi geweest zo’n uil op mijn dak
met op zijn rug een brief van onze alma mater.
Ik zou dan blij verwachtend opwaarts hebben
moeten staren, de moeder of de vader roepend
‘ziet eens welk een vreugde mij vandaag
heeft overwoekerd!’. In plaats daarvan treed ik
aarzelend nader, de bel bij de balie klinkt
als mijn helderste zegen vandaag. “Tekent u hier
even, verzopen meneer met uw petje vol regen”.

Nummertje
eenmiljoenvierhonderdertienduizend-
vijfhonderzevenennegentig
heeft zojuist zijn eerste titel gekregen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten