zaterdag 3 juli 2010

Afscheid van de Huisdichter

Sacha Landkroon, huisdichter van de Rijks Universiteit Groningen voor het studie jaar 2009-2010 heeft voorlopig afscheid genomen van het huisdichterschap!
Het ''jaar'' is voorbij gevlogen.
Natuurlijk zal Sacha nog op en met een een officiele manier afscheid nemen.

Voor nu heeft hij zijn laatste gedicht voor/in de Universiteitskrant gepubliceerd.
Hier is de laatste, Ik vind het ditmaal erg mooi, eerlijk is eerlijk!!

Welterusten

Ik was
dichter van
waarheid en trouw
voor alles waarvan
ik hou dichter
was ik in warmte
en kou van jou
en van alles en
iedereen dichter.

Ik was dichter
van master en bul
van de eerste dag
tot de laatste snik
was ik dichter
omdat ik graag
plichten vervul.
Ik was dichter
van buiten naar
binnen, van sagen
en mythen, talen
beminnen vannacht
werd ik wakker
op kussens vol
prachtige zinnen.

De dood was
dichter bij mij
dan ik zelf had
gehoopt. Ik werd
dichter van troost
en genoopt in
een doolhof vol
woorden te wonen.
Ik was poƫet en
douanier, bewaker
van grenzen en
mensen die
eindeloos zijn.

Ik was dichter
voor jou en voor
mij, de iks waren
blij en de jij’s
meestal vrouw.
Dichter was ik
naar eer en geweten
-mijn fouten incluis-.
Ga slapen nu dichter
je mag wel naar huis.

1 opmerking:

  1. En, dichter,
    blijf steeds
    dichter
    bij iedereen
    die dichter
    bij wil komen.

    BeantwoordenVerwijderen